RVU-actie Tilburg: Écht samen sterk voor zwaar werk!
Zestig bouwvakkers verzamelden zich op 26 juni bij VNO-NCW in Tilburg om aandacht te vragen voor de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Ook directeur Ellen Kroese eet een frietje mee tijdens de verlengde schaft.
Rond het middaguur verzamelen tientallen werknemers zich bij het FNV-vakbondshuis in Tilburg. Na een goede bak koffie en het uitwisselen van verhalen en ervaringen die de noodzaak van een behoorlijke RVU benadrukken, is het tijd om te gaan!
Onder veel bemoedigend getoeter van weggebruikers maken we over de Ringbaan West een korte mars naar het terrein van VNO-NCW, het Verbond van Nederlandse Ondernemingen, in Tilburg. Hier is het tijd voor de schaft. Op het terrein staat een frietkar, wordt feestelijke muziek gedraaid, en krijgen de stakers een T-shirt met daarop de tekst “Zwaarwerkregeling gemist? Bouwvakker tot in de kist.” De boodschap is duidelijk: er moet een betere zwaarwerkregeling komen.
Eisen overhandigen
Met de hele meute lopen we naar de ingang van het gebouw van VNO-NCW om onze eisen te overhandigen. Wilco Veldhorst, FNV-bestuurder in de regio, maakt de eisen van de FNV omtrent de Regeling Vervroegd Uittreden bekend aan de directie die ons tegemoet loopt:
- Een permanente regeling, omdat zwaar werk altijd zal bestaan.
- Verhoog het boetevrije bedrag, omdat het niet voor iedereen financieel haalbaar is om deel te kunnen nemen
- Laat cao-partijen bepalen wat zwaar werk is, die hebben het beste beeld van de sector.
Ellen Kroese, directeur van VNO-NCW Brabant Zeeland neemt de eisen van de FNV in ontvangst. De directie van VNO-NCW is het met ons eens: een goede regeling is belangrijk voor mensen met een zwaar beroep. “Het is goed dat jullie hier aandacht voor vragen,” zegt Kroese tegen de menigte.

Verschillende bouwvakkers maken gebruik van het moment om in gesprek te gaan met VNO-NCW over het belang van een goede zwaarwerkregeling. Hierna komt ook de directie mee naar de enorme opblaaspop Bob, en eten we samen een frietje. “We staan zij aan zij. Naast elkaar, niet tegenover elkaar”, zegt Ellen Kroese.
Het is een geslaagde dag, zo vindt ook Wilco Veldhorst: “We hebben een goede opkomst met gemotiveerde bouwmedewerkers. Daarbij hebben we onze eisen persoonlijk kunnen overhandigen!”
De afgelopen weken zijn bouwvakkers en UTA-medewerkers massaal in actie gekomen. De acties in Groningen, Den Haag en Tilburg zijn een groot succes geworden. De roep om een permanente en verbeterde RVU-regeling wordt steeds groter. Ook na de zomer gaan we door met deze strijd. Sluit je ook aan. Stuur een e-mail naar onze actie coördinator peter.vanderput@fnv.nl . Ben je nog geen lid? Meld je hier aan en strijd mee voor een betere Regeling Vervroegd Uittreden voor iedereen met een zwaar beroep. Wanneer je een collega lid maakt ontvang jij van ons een tientje.


1 juli: tweede loonsverhoging cao Bouw&Infra
In de cao Bouw&Infra 2024 zijn twee loonsverhogingen afgesproken. De eerste vond plaats op 1 januari, en de tweede komt eraan. Op 1 juli 2024 krijg je er nogmaals 3,5% per maand + € 50,- bij.
Op 1 januari 2024 is de nieuwe cao Bouw&Infra ingegaan. Dat betekent dat de lonen per die datum met 3,5% en vijftig euro per maand stijgen. In juli komt dezelfde verhoging nog een keer. In totaal komt dit neer op zo’n 10 procent loonstijging.
Let op: als er sprake is van een vierwekenbetaling, dan geldt er mogelijk iets anders. In artikel 4.12.2 van de cao staat: Als de datum van de verhoging valt in de eerste twee weken van een loonperiode, gaat de verhoging in met ingang van de lopende loonperiode. Als de datum van de verhoging valt in de laatste twee weken van een loonperiode, is dit met ingang van de eerstvolgende loonperiode.
Controleer je loonstrook
Kijk op je loonstrook of de loonsverhoging goed zijn doorgevoerd in je salaris. Lijkt er iets niet te kloppen? Op deze pagina vind je alle informatie over wat er precies op je loonstrook staat. Wanneer je lid bent van de FNV kunnen wij je ook helpen met het ontcijferen van je loonstrook.
Contributie
Dankzij de cao-verhogingen haal je je lidmaatschap bij de FNV er ruim uit. Een lidmaatschap en de bereidheid om van je te laten horen wanneer dat nodig is leveren dus wel degelijk iets op! In de cao Bouw&Infra is ook afgesproken dat je eens per jaar een deel van je contributie terug kunt vragen. Lees hier meer over de vergoeding voor je vakbondscontributie.
Rond komen
Rond kunnen komen van je werk en krijgen wat je verdient. Dat is niet meer dan normaal. De FNV staat voor een socialer Nederland. Voor meer veiligheid, zekerheid en waardering. Maak ook je collega’s lid (en verdien een tientje). Samen bouwen we aan de toekomst.
RVU-actie Den Haag: Samen sterk voor zwaar werk!
Op woensdag 19 juni vond een indrukwekkende actie plaats op de Koemarkt in Den Haag. Rond het middaguur verzamelden dakdekkers, kaderleden en bouwvakkers zich om hun stem te laten horen. Inspirerende sprekers kenmerkten de bijeenkomst.
FNV-consulent Robert opende de bijeenkomst met een krachtige toespraak, gevolgd door Ed. Opvallend was de aanwezigheid van veel jongeren, wat het belang van deze actie extra onderstreepte. De slogan "zwaarwerkregeling gemist? Bouwvakker tot in de kist" is nu ook in Den Haag luid en duidelijk uitgedragen.
Een van de jongeren in Den Haag, Quincy, nam ook het woord. Hij benadrukte het belang van op tijd kunnen stoppen met werken om fysieke slijtage te voorkomen. Quincy geniet van zijn werk en wil dit graag met plezier blijven doen. Hij vindt het essentieel dat er actie wordt gevoerd en verzekerde dat hij en zijn collega's altijd vooraan zullen staan bij toekomstige acties.
Wat moet er gebeuren?
De FNV wil dat er een goede regeling komt voor mensen met zwaar werk. Die bestaat uit:
- Een permanente regeling: geef iedereen perspectief op eerder stoppen met werken. Zwaar werk zal er altijd zijn. Of je nu drie, tien of twintig jaar voor je AOW-leeftijd zit, als je zwaar werk doet, moet je er vanuit kunnen gaan dat jij in de toekomst gebruik kunt maken van de regeling.
- Verhoog het boetevrije bedrag: uit cijfers blijkt dat het voor veel mensen financieel niet haalbaar is om aan de regeling deel te nemen. Een bedrag ter hoogte van een AOW-uitkering is vaak niet genoeg om van rond te komen. Geld uit de pensioenpot halen om dit bedrag aan te vullen, betekent levenslang een lager pensioen. Dat is dus ook een dure oplossing. Bovendien wordt er tot aan hun AOW-leeftijd ook geen pensioenpremie meer betaald als ze eerder stoppen met werken. Dit betekent dat ze later een lagere pensioenuitkering hebben. Al met al dus reden genoeg om het boetevrij uit te keren bedrag te verhogen.
- Laat cao-partijen bepalen wat zwaar werk is: de regeling is bedoeld voor mensen met zwaar werk. Dat kan fysiek zwaar werk zijn, of mentaal zwaar werk. Denk bijvoorbeeld ook aan nachtwerk. Werkgevers en vakbonden weten het beste waar zwaar werk gedaan wordt in een bedrijf of een sector. Laat die dan samen bepalen wie er voor de regeling in aanmerking komen. Dat kan het beste aan de cao-tafel.
De oproep voor verlenging en verbetering van de regeling was unaniem. De aanwezigen maakten duidelijk dat er dringend behoefte is aan eerlijke en rechtvaardige arbeidsomstandigheden voor zware beroepen.
Wil jij ook dat er een actie in jouw buurt plaatsvindt? Neem dan contact op met de actie-coördinator in de bouwsector door een e-mail te sturen naar peter.vanderput@fnv.nl. Samen staan we sterk voor zwaar werk!
Zo meld jij je ziek bij je werkgever
Als je ziek bent, meld je je ziek bij je werkgever. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wat vertel je wel en niet aan je werkgever? En wat als je werkgever niet gelooft dat je ziek of juist beter bent?
Ben je ziek? Meld je dan ziek bij je leidinggevende. Je hoeft geen vragen te beantwoorden over je ziekte. Wel moet je tijdens je re-integratie bereikbaar zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=ZGpuLFkk4v0
Wanneer en hoe meld je je ziek?
Je mag je ziekmelden als je lichamelijk of geestelijk niet in staat bent jouw werkzaamheden te verrichten. Als je ziek bent, moet je dat direct melden bij je werkgever. Meestal is dit je leidinggevende. Als die niet aanwezig is, dan meld je je ziek bij de vervanger van je leidinggevende.
De manier waarop je je moet ziekmelden staat in je contract, het verzuimprotocol of bedrijfsreglement. Vaak is dit per mail, app of telefonisch. Op het intranet van je werkgever vind je hier vaak meer informatie over.
Dit mag je werkgever vragen
Als je je ziekmeld, kan jouw werkgever vragen of je ziek bent als gevolg van je werk, hoe lang je denkt dat het gaat duren en of je aangepast werk kunt doen. Op deze manier kan jouw werkgever inschatten wat voor vervanging geregeld moet worden. Ook mag jouw werkgever vragen wat jouw verpleegadres is en op welk telefoonnummer je bereikbaar bent. Je bent verplicht hierop te antwoorden.
Soms kunnen er ook nog andere regels zijn waar jij je aan moet houden. Denk bijvoorbeeld aan dat je op bepaalde momenten thuis moet blijven tijdens je ziekte of dat je telefonisch bereikbaar moet zijn. In de cao Bouw & Infra staat bijvoorbeeld ook dat je moet thuisblijven tot er een eerste verzuimcontrole heeft plaatsgevonden. Je mag wel van huis gaan om een arts te bezoeken. In een verzuimregeling mag jouw werkgever andere afspraken maken.
Samen met je werkgever maak je afspraken over hoe en wanneer je contact met elkaar hebt. Als er een bedrijfsarts wordt ingeschakeld, moet je beschikbaar zijn voor een controle. Je bent verplicht om gehoor te geven aan de oproep van een bedrijfsarts.
Dit mag je werkgever niet vragen
Je werkgever mag geen vragen stellen over je medische situatie. Hij mag dus niet vragen waar je last van hebt en wat voor behandeling je krijgt. Als je werkgever dit toch vraagt, ben jij niet verplicht om hier antwoord op te geven. Als je besluit om toch antwoord te geven op deze vraag, mag dit alleen in uitzonderlijke situaties aan je dossier toegevoegd worden. Wil je deze informatie niet delen? Dan kan je aangeven dat je deze informatie liever met de bedrijfsarts bespreekt. De bedrijfsarts mag ook geen medische gegevens delen met je werkgever, tenzij je hier toestemming voor geeft. Lees hier meer over privacy bij ziekte.
Weigering ziekmelding
Jouw werkgever mag je ziekmelding niet weigeren. Je werkgever kan namelijk niet bepalen of jij in staat bent om je werkzaamheden te verrichten. Hij kan wel een bedrijfsarts inschakelen om te beoordelen of je ziek bent.
Als je werkgever toch weigert je ziekmelding te accepteren, dan kan je het volgende doen:
- Laat schriftelijk weten dat je ziek bent en per welke datum
- Vraag een consult aan bij de bedrijfsarts
- Laat weten wat je verpleegadres is en op welk telefoonnummer je bereikbaar bent
(Weigeren) betermelding
Je bent weer 100 procent beter als jij weer volledig aan het werk bent. Dit betekent dat je weer volledig je eigen werkzaamheden en uren kunt uitvoeren.
Het komst wel eens voor dat werknemers weer volledig aan het werk zijn, maar dat zij nog steeds voor één procent ziekgemeld zijn. Dit is een administratieve truc van de werkgever. Op papier ben jij dus nog deels ziek. Dit mag alleen als jij niet volledig je eigen werkzaamheden verricht. Ben je onterecht ziekgemeld? Neem dan contact op met je bedrijfsarts en vraag om een bevestiging dat je volledig hersteld bent. Laat daarna schriftelijk aan je werkgever weten dat je het niet eens bent met de ziekmelding. Vermeld hierbij dat je reguliere werkzaamheden weer doet, en dat je ervan uitgaat dat je volledig beter wordt gemeld. Als je werkgever het hier niet mee eens is, dan moet hij dat in een schriftelijke reactie aan jou laten weten.
Heb je vragen over je ziek- en/of betermelding? Stuur gerust een mailtje naar uta@fnv.nl .
FNV onderzoek kankerverwekkende stoffen
De FNV wil dat je veilig en gezond kunt werken. Toch zijn er veel werknemers die tijdens hun werk te maken krijgen met kankerverwekkende stoffen en -processen. Doe mee aan het onderzoek naar veiligheid en kankerverwekkende stoffen op de werkvloer.
Er zijn veel stoffen die kanker kunnen veroorzaken en waar nog steeds mee gewerkt wordt. Denk bijvoorbeeld aan asbest, benzeen, chroom-6, dieselrook, houtstof van hardhout, kwartsstof, en vliegtuiguitstoot. Met deze enquête krijgen we meer inzicht in werken met deze stoffen en kunnen we de werkvloer veiliger maken. Uit het voorlopige resultaat komt naar voren dat de voorlichting over de risico's van het werken met kankerverwekkende stoffen te wensen overlaat. Daarbij nemen werkgevers onvoldoende maatregelen. Werk jij, of vermoed jij dat je met chemische stoffen die kankerverwekkend zijn? De enquête is volledig anoniem.
Klik hier om naar de vragenlijst te gaan.
Gezondheid is een prioriteit
In Nederland krijgen zo’n 30.000 werknemers jaarlijks met een beroepsziekte te maken en vinden er zo’n 200.000 ernstige ongevallen plaats. Nederland kent jaarlijks 4.100 doden die vroegtijdig overlijden aan werkgerelateerde aandoeningen, 3.000 daarvan door te hoge blootstelling aan kankerverwekkende stoffen.
Eind juni vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over Veilig en Gezond werken. Dit debat is de uitgelezen kans om de resultaten van die onderzoek te kunnen laten zien, en de ernst van de situatie onder de aandacht kunnen brengen.
RVU-ultimatum genegeerd: kom in actie!
Er is door de staat geen gehoor gegeven aan het RVU-ultimatum dat vakbonden afgelopen 1 mei hebben afgekondigd. Het is nu tijd om in actie te komen voor een fatsoenlijke zwaarwerkregeling.
In het pensioenakkoord is bepaald dat cao-partijen afspraken kunnen maken over eerder stoppen met werken voor mensen in zware beroepen, voor de periode 2021 t/m 2025. De cao Bouw & Infra heeft dat direct mogelijk gemaakt door de Zwaarwerkregeling. Mensen kunnen daardoor, als ze voldoen aan een aantal voorwaarden, tot uiterlijk 3 jaar voor hun AOW-leeftijd gebruik maken van de Zwaarwerkregeling. De regeling dreigt niet te worden verlengd.
Het ultimatum
Afgelopen 1 mei, op de Dag van de Arbeid, werd het ultimatum aan de staat afgekondigd om de RVU-regeling na 2025 permanent te maken en te verbeteren.
De staat had twee weken de tijd om te reageren. Echter, er is geen gehoor gegeven aan het ultimatum. Dit is onacceptabel en we kunnen dit niet zomaar laten passeren. Het is nu aan ons om actie te ondernemen. Sluit je aan om onze boodschap duidelijk te maken: ook na 2025 is er nog zwaar werk, en dus dient er ook nog een fatsoenlijke zwaarwerkregeling te zijn.
Je kunt hier de brief met het ultimatum lezen.
Alleen maar voordelen
Een goede Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), waar de Zwaarwerkregeling onderdeel van is, zal zowel werkgevers als de maatschappij eerder geld opleveren dan kosten. Zo zal er minder uitval op het werk zijn, kan voor de duurdere oudere werknemer een jonger iemand worden aangenomen en belanden gezonde 65+’ers niet in een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Kom in actie
Zwaar werk zal altijd blijven bestaan. Jonge bouwvakkers moeten ook uitzicht kunnen hebben op de zwaarwerkregeling. Kom in actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met zwaar werk!
Komende maand staan de volgende acties gepland:
- 12 juni in Groningen
- 19 juni in Den Haag
- 26 juni in Tilburg
Heb je vragen? Neem gerust contact op door te mailen naar bouw@fnv.nl
Webinar: van WIA naar Beter
Je werkt en denkt: dat gebeurt mij niet, ziek worden, en dan ook nog langdurig. En dat hopen we natuurlijk ook. In dit webinar wil de FNV je vertellen over de WIA.
Ziek worden kan iedereen gebeuren. Op dit moment zijn er 850.000 mensen die niet meer kunnen werken en hun inkomen krijgen uit een uitkering. Je verwacht dat er ook voor jou in die situatie een goede verzekering is waar je een beroep op kunt doen voor je inkomen. Dat je niet ook nog zorgen hebt over je dagelijkse kosten, want ziek zijn is ellendig genoeg. Helaas is dat niet het geval. De zogeheten WIA heeft veel mankementen. Daar wil de FNV je over vertellen in dit webinar. In drie stappen vertellen Kitty Jong en Hacer Karadeniz je het verhaal van de WIA, en wat wij als de FNV aan de WIA willen verbeteren.
Webinar
We organiseren op 21 mei van 19.30 tot 20.30 uur een webinar Van WIA naar Beter, voor iedereen die meer over deze uitkering wil weten en wat er aan de wet schort volgens de FNV. Met ervaringsverhalen van leden en Kitty Jong die onze wensen voor een betere situatie toelicht. Je kunt je nu aanmelden (of je nu lid bent of niet) voor het webinar via deze registratiepagina: https://fnv.webinargeek.com/van-wia-naar-beter
Wat is het precies?
Je kunt door ziekte nog maar 65% of minder van je oude loon verdienen. En je bent 2 jaar ziek. In zo'n geval heb je misschien recht op de WIA-uitkering. WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Er zijn twee soorten WIA-uitkeringen: de WGA en de IVA. De volgende situaties bepalen welke uitkering je krijgt:
- Je krijgt een WGA-uitkering als u minstens 35%, maar minder dan 80% arbeidsongeschikt bent.
- Je krijgt een WGA-uitkering als u minstens 80% arbeidsongeschikt bent. Maar er moet wel een redelijke kans op herstel zijn. U bent dus tijdelijk arbeidsongeschikt.
- Je krijgt een IVA-uitkering als u minstens 80% arbeidsongeschikt bent en er is weinig of geen kans op herstel.
Meer informatie over een WIA-uitkering aanvragen staat op de website van UWV. Heb je vragen? Stuur gerust een mailtje naar uta@fnv.nl
Het re-integratietraject van begin tot eind
Wanneer je voor langere tijd ziek bent ga je samen met je werkgever kijken welke mogelijkheden er zijn om weer aan het werk te gaan. Dit heet re-integreren. In dit artikel leggen we uit hoe dit re-integratietraject eruit ziet.
Het re-integratieproces is een vast traject. In onderstaande video worden de stappen die worden doorlopen uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=XB5hkkcbQKQ
Wat kan je zelf doen?
Tijdens je ziekte heb je rechten en plichten. Er zijn vijf dingen die je zelf kunt doen tijdens je re-integratietraject.
- Ziek melden: op dag 1 van je ziekte moet je je ziek melden bij je werkgever.
- Bereikbaar zijn: tijdens je ziekte moet je zorgen dat je bereikbaar bent. Zowel je werkgever als de bedrijfsarts of arboarts moeten je kunnen bereiken als dat nodig is.
- Gesprekken voeren: je dient aanwezig te zijn bij de gesprekken met de bedrijfsarts of arboarts. Hier krijg je een oproep voor.
- Genezing niet tegen houden: natuurlijk is niemand graag ziek. Je doet er alles aan om beter te worden. En je doet niets wat jouw genezing kan vertragen.
- Hou je aan afspraken: zorg dat je de afspraken die je bijvoorbeeld in het plan van aanpak hebt afgesproken nakomt.
Ontslag tijdens re-integratie
Je werkgever mag je niet ontslaan tijdens je re-integratie. Er geldt een zogeheten opzegverbod. Er zijn wel een paar uitzonderingen.
Neem ook nooit zelf ontslag, als je ziek bent. Ga daarbij ook niet akkoord met ontslag dat wordt voorgesteld door je werkgever. Let op: Dringt je werkgever aan op ontslag tijdens ziekte of overweeg je toch zelf ontslag te nemen, neem altijd contact op met de FNV, aangezien dit grote gevolgen kan hebben.
Binnen vier weken weer ziek?
Wanneer je je beter meldt heb je misschien niet het gehele re-integratietraject doorlopen. Word je binnen vier weken na je betermelding weer ziek? Dan worden de twee periodes van ziekte bij elkaar opgeteld. Het re-integratietraject gaat dan verder op het punt waar je je de vorige keer beter hebt gemeld. Meld je je weer ziek buiten deze weken, dan begint het re-integratietraject weer van voren af aan.
Hulp bij re-integratie
Tijdens het re-integratietraject komt er veel op je af. Een re-integratieconsulent van de FNV vertelt je wat je te wachten staat en kan je (wanneer je lid bent) ook coachen bij je gesprekken met je werkgever, bedrijfsarts, en het UWV. Dat geeft zekerheid. Je staat er niet alleen voor. Neem telefonisch contact met ons op via 088 368 0368 om een afspraak te maken met een re-integratieconsulent.
Wil je meer weten? In de checklist ‘Ziekte en Werk’ vind je meer informatie. En in de checklist ‘Succesvol en Gezond re-integreren’ staan 9 tips waardoor je precies weet wat jouw rechten en plichten zijn en hoe je jouw re-integratietraject goed kan laten verlopen.
RVU-actie Loppersum: Samen sterk voor zwaar werk!
Woensdag 27 maart 2024 vond er in Loppersum een verlengde lunchpauze plaats voor bouwvakkers, georganiseerd door de FNV.
Ook het CNV was hierbij aanwezig. De bonden en timmerlieden vroegen aandacht voor de zwaarwerkregeling. Deze regeling houdt in dat mensen met zware beroepen in de bouw maximaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken.
Ruim 100 werknemers van verschillende bouwbedrijven uit de provincie verzamelden zich rond 12:15 uur op het Marktplein in Loppersum, tegenover de Petrus en Pauluskerk. Onder muzikale begeleiding van een Afrikaanse band en onder het genot van een hapje en een drankje, werden de bouwvakkers bijgepraat over de actuele stand van zaken betreffende de verlenging van de regeling. Werkgevers in de bouw, maar ook in andere sectoren, verenigd in werkgeversorganisatie VNO-NCW, hebben meerdere keren aangegeven twijfels te hebben over de “zwaarwerkregeling”. De regeling dreigt te verdwijnen. Dit betekent dat men het zware werk nóg langer zal moeten vol blijven houden. VNO-NCW lijkt ervoor te kiezen om bouwvakkers daarmee door te laten werken tot in de kist.
Nadat FNV-bestuurder Johan Kiel de actie had afgetrapt sprak CNV-bestuurder Saskia Spaargaren de aanwezigen toe. Hierna was het woord aan Bart Plaatje. Lid van het dagelijks bestuur van de FNV. Hij interviewde enkele timmerlieden over hoe zij hun zware werk ervaren en wat zij van de regeling vinden. De roep om een verlenging én verbetering van de regeling was unaniem. Met een sirene en rookbommen op de achtergrond gaven de bouwvakkers aan dat zij eventuele hardere acties niet uitsluiten! Om 13:00 uur was de actie ten einde.

Wil jij dat er ook een actie bij jou in de buurt plaatsvindt? Neem dan contact op met de actie-coördinator in de bouwsector door een mail te sturen naar peter.vanderput@fnv.nl
Hestia Debora Capilitan: “We hebben je talent nodig!”
Hestia is de Griekse godin van de bouwkunst. Iedere maand interviewen wij een moderne godin van de bouwwereld. Over haar inspiratie, de bouwwereld, en wat ze het leukst vindt in haar werk. Deze keer spraken wij met Debora Capilitan, Marketing en Communicatie Manager bij Debets Schalke.
Naam: Debora Capilitan
Functie: Marketing & Communicatie Manager en HR Manager bij Debets Schalke
Leeftijd: 47 jaar
Woonplaats: Monster
Opleiding: European Studies
Wanneer ontdekte je dat je de bouw in wilde?
Debora Capilitan: “Ik heb nooit bewust voor de bouw gekozen. Ik heb gekozen voor een functie die beschikbaar kwam in mijn woonplaats en dat was dan toevallig bij een kassenbouwbedrijf. Zo ben ik de bouw ingerold eigenlijk. Hiervoor heb ik bij een internationaal beveiligingsbedrijf gewerkt en daarvoor nog bij Nationale Nederlanden. Het is dus nooit een bewuste keuze geweest.”
Hoe werd daarop gereageerd?
“Zelf kom ik uit Rotterdam. Iedereen vond het stoer dat zo’n stadse vrouw voor een kassenbouwbedrijf in Westland ging werken. Iedereen zei: “oh dan leer je nu echt het Westlandse kennen.”
Wat maakt de bouw zo leuk?
“Ik vind het heel leuk en interessant om te zien wat er met techniek allemaal kan. Ik zit dan nu wel voornamelijk aan de techniekkant. Wij bouwen kassen over de hele wereld. Ik vind het knap hoe wij duurzame tuinbouwkennis op die manier over de hele wereld verspreiden. De mondiale voedselveiligheid problemen, natuurrampen, watertekorten vragen om duurzame oplossingen om voedselveiligheid te waarborgen. Door grootschalige kassenbouwprojecten kan het aanbod van hoge kwaliteit voedsel worden gegarandeerd. De wereldbevolking groeit en de vraag naar voedsel dan ook.”
Wie in de bouw inspireert jou?
“Niet perse een specifiek persoon. Als ik denk aan de bouw, denk ik meteen aan de werkvoorbereiding. Zij maken heel gedetailleerd een tekening en uiteindelijk vertalen ze dat naar een heel bouwproject. Die tekeningen worden vervolgens door mijn collega’s in de werkplaats vertaald naar op maat bouwmateriaal. Hoe techniek samenkomt vind ik heel knap. Momenteel heb ik twee stagiairs die een technisch document voor mij vertalen. Ik vind het heel leuk om daar met hen aan te werken. Dat vind ik erg inspirerend en leerzaam.”
Wat vind je het allerleukst aan je werk?
“De diversiteit van mijn werkzaamheden vind ik het allerleukste. Ik organiseer evenementen, doe internationale beurzen, maak beleid voor gezond en veilig werken en alles omtrent de interne en externe communicatie. Alles waar je een logo op tegenkomt eigenlijk. Van bedrijfskleding tot de website, social media en het gebouw. En nog zoveel meer. Sinds kort heb ik ook de taken van HR erbij gekregen. Genoeg te doen dus. Mijn werk hier is dus heel breed.”
Wat zijn je dromen voor de toekomst?
“Graag zou ik meer willen coachen. Dat vind ik heel erg leuk. In september ga ik een NLP opleiding Train de trainer starten. Ik wil graag meer met coachen doen. Mooie coachgesprekken over het vinden van de interne drijfveren, maar ook samen een doel bereiken. Vooralsnog vind ik mijn huidige baan ook gewoon heel erg leuk en met de HR taken erbij is er uitdaging genoeg. En verder hoop ik gauw een nieuw huis te vinden in de regio. Over 5 jaar hoop ik mijn vaardigheden als NLP coach goed onder te knie te hebben en in mijn functie als manager hoop ik Debets Schalke naar een volgend niveau te hebben getild.”
Wat zou je willen zeggen tegen meisjes/vrouwen die een baan in de bouw overwegen?
“Recent hadden we Westland On Stage. Dit jaar deden daar 250 bedrijven aan mee uit verschillende branches. Daar komen alle leerlingen van scholen in het Westland naartoe. Deze week komen ze ook naar ons. Ze krijgen een rondleiding en een kijkje in de keuken van een kassenbouwbedrijf."
"Kassenbouwer is geen sexy beroep. Het is geen politie, babyverzorger of kraamverzorgster. Daarom raad ik altijd aan om toch eens binnen te kijken bij een kassenbouwbedrijf. De techniek erachter is interessant, en je kan bijdragen aan voedselstabiliteit en voedselveiligheid. Veel mensen zijn zich daar niet bewust van. Veel tomaten, komkommers en bloemkolen bijvoorbeeld komen uit Westland. Dat is gewoon iets om trots op te zijn. Ga dus vooral kijken bij bedrijven, ook al is het niet je eerste keuze. Er zijn zoveel mogelijkheden en kanten die je op kunt gaan. Daar heb je zelf wel invloed op. Ga je talenten ontdekken! We hebben je talent meer dan nodig!”
Is er iets dat je zelf graag wilt toevoegen?
“Ja, tegen alle vrouwen die iets in de bouw willen gaan doen zeg ik: ga vooral kijken! Nee is ook een antwoord, maar ga het in ieder geval proberen. Werken in de bouw is vaak niet zo voor de hand liggend, maar je kan er veel leren en je talenten ontdekken. Ga vooral ontdekken wie je bent en wat je leuk vindt. Misschien is het wel de bouw.”












