Bouwvakkers met ijsje in de hitte

Werken bij hitte op de bouwplaats of achter je bureau

Werken bij hoge temperaturen of in de zon brengt risico’s met zich mee. Hoe zorgen jij en je werkgever ervoor dat werken in de hitte veilig blijft? Met onze tips overleef je de heetste dagen op de zomer.

Zo’n 39 % van de Nederlandse werknemers werkt wel eens in (extreme) hitte. In de bouw is dat percentage nog veel groter! Vaak is werken in extreme warmte heel vervelend, maar niet direct gevaarlijk. Je mag volgens de wet niet zomaar werk weigeren. Wel moeten jij en je werkgever maatregelen nemen, zodat jij je werk veilig kunt uitvoeren.

Let op: Als je werkgever geen maatregelen treft terwijl er direct gevaar voor je gezondheid of veiligheid dreigt, mag je je werk natuurlijk wel stilleggen. Dat staat in artikel 29 van de Arbowet. Neem in zo’n geval contact op met het Arbo-Adviespunt van de FNV.

Wanneer is warm té warm?

In de Arbowet staat niet precies wanneer er sprake is van ernstige en onmiddellijk gevaarlijke hitte. Risico’s hangen namelijk niet alleen van de temperatuur af, maar ook van bijvoorbeeld de luchtvochtigheid en je werkkleding.

Een ding staat wel vast: werken in de hitte mag niet ongezond zijn voor jou. Als je het te warm krijgt of zelfs oververhit raakt, kun je last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid of zelfs erger.

Richtlijnen voor op kantoor

Temperatuur alleen zegt dus niet zoveel. Daarom is het lastig om wetten voor alle werkgevers te bepalen. Er zijn wel wat richtlijnen voor werken bij hoge temperaturen op kantoren. Deze richtlijnen geven houvast, maar het zijn geen wetten:

  • Een temperatuur boven 26 graden is een extra last voor je lichaam. Je werkgever moet oplossingen bedenken om de werkruimte af te koelen
  • Op een kantoor waar licht lichamelijk werk wordt gedaan, mag het niet warmer worden dan 28 graden
  • Bij meer lichamelijk werk mag de temperatuur maximaal 26 graden zijn als je de lucht duidelijk voelt stromen. Is dat niet het geval? Dan is het maximaal 25 graden
  • Bij werk waarbij je veel beweegt, geldt bij een duidelijke luchtstroom een temperatuur van maximaal 25 graden. Voel je geen lucht stromen? Dan is het maximaal 23 graden

Wat staat er in de cao?

In artikel 7.3.5 “Andere werksituaties” van de cao Bouw & Infra staat dat de werkgever is verplicht om zonnecrème op de bouwplaats beschikbaar te stellen. De werknemer moet hier ook gebruik van maken of van een zonnecrème die hij/zij zelf heeft meegenomen.

Wat kun jij zelf doen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om werken op bloedhete dagen wat prettiger te maken:

  • Drink genoeg water
  • Werk je buiten of zit je binnen in de zon? Smeer je goed in met zonnebrand
  • Zet alles wat warmte afgeeft uit, zoals kopieerapparaten en printers
  • Eet lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn
  • Neem wat vaker een kleine pauze

In het hitteprotocol ‘Veilig werken in de warmte en hitte’ van Volandis staan richtlijnen en maatregelen om oververhitting en andere gezondheidsrisico’s te voorkomen.

Wat kan je werkgever doen?

Er zijn dus geen officiële wetten over werken in de hitte. Wel is jouw werkgever verplicht te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving. Wordt de werkplek te warm en hebben jij en je collega’s daar last van? Spreek dan samen je leidinggevende aan. Vraag om oplossingen of een hitteplan. Je werkgever moet jullie klachten serieus nemen. Door bijvoorbeeld extra ventilatoren of een airco te plaatsen, zonweringen te regelen of te zorgen voor koel drinkwater.

Neemt je werkgever geen maatregelen en komt jouw gezondheid door de hitte écht in gevaar? Dan mag je je werk stilleggen.

FNV Bouw App

Download de FNV Bouw App. Via deze app krijg je onder andere bij erg zonnig weer een waarschuwing over de UV-waarde van de zon (en dus een reminder dat je je goed moet insmeren). Je kunt hier de weersverwachting zien (check), risico’s inschatten samen met collega’s (break) en met je leidinggevende hierover in gesprek gaan (bespreek). Kom je er niet uit met je werkgever? Via de app kun je ook eenvoudig contact opnemen met je FNV Bouwen en Wonen consulent!

Heb je nog een andere vraag over je werk of inkomen? Stuur je vraag naar uta@fnv.nl en we helpen je graag verder!


Aafke over kolfruimtes op de bouwplaats:  “ik wilde er geen ‘ding’ van maken” 

Aafke over kolfruimtes op de bouwplaats:  “ik wilde er geen ‘ding’ van maken” 

Werkgevers zijn volgens de wet verplicht om geschikte kolffaciliteiten te bieden. Toch zorgt kolven op de bouwplaats nog voor de nodige uitdagingen. Wij spraken met Aafke, al 19 jaar werkzaam bij Heijmans, over haar ervaringen met kolven op de bouwplaats.  

Aafke is momenteel programmamanager Duurzaamheid, en heeft een achtergrond in civiele techniek. Ze heeft drie kinderen die ze borstvoeding heeft gegeven terwijl ze werkte.  

Hoe was het om te kolven op je werk?
Het was soms even zoeken naar een geschikte plek, en ik heb op allerlei verschillende locaties gekolfd: in keten met dunne wandjes, op het toilet, zelfs in een bezemkast. Dat vroeg wat creativiteit en flexibiliteit, en echt ontspannen was het niet altijd – zeker niet als anderen het apparaat konden horen.  

Was er binnen Heijmans aandacht voor jouw behoefte om te kolven?
Eigenlijk niet. Ik heb nooit vooraf een gesprek gehad over waar of hoe ik kon kolven. Het onderwerp kwam simpelweg niet ter sprake. Niet omdat ze het niet zouden willen ondersteunen, maar het leeft gewoon niet. En zelf wilde ik er ook geen "ding" van maken. Dus ik regelde het stilletjes. 

Waren er voorzieningen geregeld?
Op het hoofdkantoor is er een kolfruimte, maar op de bouwplaatsen of kleinere kantoren is dat vaak niet het geval. Het gesprek daarover heb ik ook niet gevoerd. Ik heb nooit vooraf met mijn leidinggevende besproken hoe ik dat wilde aanpakken. 

Wat had je graag anders gezien?
Dat het onderwerp op de agenda staat. Niet alleen vanuit wetgeving, maar vanuit bewustzijn en steun. Simpele dingen zoals een ruimte met een slot, stromend water, een koelkastje. En vooral: dat het bespreekbaar is. Een ruimte hoeft er ook niet altijd te zijn, maar wel wanneer het voor een collega een bepaalde periode wel van belang is.  

Was kolven van invloed op jouw werk of carrière?
Ik heb het gevoel dat ik tijdens mijn zwangerschapsperiodes geen salarisverhoging heb gekregen. Het voelde soms alsof mijn verlof  me dat 'kostte', ook al is zwangerschapsverlof gewoon een recht. Daarnaast werd er nauwelijks rekening gehouden met de werkdruk of reistijd - zes uur 's ochtends de deur uit met een jong kind is echt pittig en even schakelen in een nieuw ritme. 

Wat zou je andere vrouwen aanraden?
Bespreek vooraf met je leidinggevende je plannen rondom kolven. Niet als een "eis", maar als iets normaals. Zorg dat je samen nadenkt over een goede plek, tijd en ondersteuning. Het zou heel normaal moeten zijn dat vrouwen zich daarin gesteund voelen. 

Ken je rechten
Veel vrouwen in de bouw zijn niet volledig op de hoogte van hun rechten of voelen zich niet gesteund om hun rechten op te eisen. Het is belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken. 

Samen met jou willen we hier verandering in brengen. Zodat er in de toekomst overal geschikte kolfruimtes zijn en vrouwen met een gerust hart kunnen kolven op het werk. Sluit je aan bij ons netwerk en word lid van de FNV. 


Regels voor kolfruimtes op kantoor en de bouwplaats

Werkgevers hebben een wettelijke verplichting om geschikte kolffaciliteiten te bieden. Ondanks deze regels zorgt kolven op de bouwplaats voor de nodige uitdagingen. Werkgevers besteden hier nog te weinig aandacht aan. In dit artikel lees je over de wettelijke verplichtingen.

Wettelijke verplichtingen voor kolfruimtes

Volgens de Nederlandse wetgeving zijn werkgevers verplicht om een geschikte ruimte beschikbaar te stellen voor het kolven of geven van borstvoeding. Deze verplichting is vastgelegd in het Arbobesluit (artikel 3.48) en de Arbeidstijdenwet (artikel 4.8).

    De kolfruimte moet voldoen aan de volgende eisen:

        • Afsluitbaarheid: De ruimte moet van binnenuit afsluitbaar zijn om privacy te waarborgen;
          • Privacy en rust: De ruimte moet voldoende privacy bieden en rustig en afgezonderd zijn;
            • Inrichting: Er moet een bed of rustbank aanwezig zijn;
              • Klimaatbeheersing: De ruimte moet voldoende verse lucht en voorzieningen voor klimaatbeheersing bieden;
                • Hygiëne: De ruimte moet hygiënisch zijn en vrij van gevaarlijke stoffen en verontreinigingen;
                  • Koelvoorziening: Vlakbij de ruimte moet een goedwerkende koelkast beschikbaar zijn voor het bewaren van afgekolfde melk;
                    • Reinigingsmogelijkheden: Vlakbij de ruimte moet er een mogelijkheid zijn om flessen te steriliseren of goed te reinigen.

                  Geen ruimte beschikbaar?

                  Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet de werkgever de werkneemster de mogelijkheid bieden om thuis borstvoeding te geven of te kolven. De tijd die hiervoor nodig is, inclusief de reistijd, valt onder werktijd en moet door de werkgever worden doorbetaald.

                  Ken je rechten
                  De realiteit is dat veel vrouwen in de bouw hun rechten niet kennen of zich niet gesteund voelen om deze op te eisen. Het is belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken.

                  Samen met jou willen we hier verandering in brengen. Zodat er in de toekomst overal geschikte kolfruimtes zijn en vrouwen met een gerust hart kunnen kolven. Sluit je aan bij ons netwerk en word lid van de FNV.


Hooikoorts Bouwplaats

Hooikoorts op de bouwplaats: wat moet je weten?

O, wat is het leven fijn als de zon schijnt! Behalve met hooikoorts op de bouwplaats… De zon schijnt weer volop, de bomen staan in bloei en de bloemen komen weer uit de knop. Kortom: de zomer komt er weer aan! Voor het merendeel van de mensen goed nieuws, maar voor zo’n één op de vijf Nederlanders brengt dit ook een uitdaging met zich mee: hooikoorts. Op de bouwplaats, waar werknemers vaak buiten aan het werk zijn, kunnen hooikoortsklachten het werk ernstig belemmeren.

Hooikoorts is een allergie voor stuifmeel van bloeiende bomen of planten. Hooikoorts noemen we ook wel pollenallergie, omdat de pollenkorrels (stuifmeel) de allergie veroorzaken.

Symptomen zijn o.a. een jeukende neus, branderige en tranende ogen, benauwdheid en vermoeidheid. Sommige mensen hebben last van alle symptomen tegelijkertijd, en sommige mensen slechts van een enkele. Wat in ieder geval zeker is, is dat alle verschijnselen de concentratie, productiviteit en veiligheid kunnen beïnvloeden. Zeker op de bouwplaats, waar alertheid erg belangrijk is, is dit een serieus aandachtspunt.

Ik heb nooit eerder last gehad van hooikoorts, maar nu ineens wel?

De kans bestaat dat je nooit eerder last hebt gehad van hooikoorts, maar dat je (sinds dit voorjaar) uit het niets last hebt van klachten. Waar hooikoorts bij de meeste mensen ontstaat, kan het zo zijn dat het pas na je 40e de kop opsteekt. Waarschijnlijk is het zo dat je altijd al aanleg hebt gehad voor hooikoorts, maar zijn de klachten een resultaat van een jarenlang proces aan blootstelling aan pollen. Ook kan het zijn dat na jarenlang wonen aan zee of in de stad, je verhuist bent naar het platteland of een bosrijk gebied waar over het algemeen veel meer pollen zijn.

Wat kan je werkgever doen?

Werkgevers hebben een zorgplicht. Dat betekent ook oog hebben voor seizoensgebonden gezondheidsklachten. Mogelijke maatregelen:

    • Er zijn speciale anti-pollen veiligheidsbrillen die jou als werknemer kunnen beschermen;
    • Flexibele werktijden: de hoeveelheid pollen kan verschillen van uur tot uur en van dag tot dag. Door het raadplegen van online hooikoortsradars kun je in overleg afstemmen wanneer het voor jou beter is om binnen te blijven;
    • Werkplekaanpassingen: indien mogelijk kunnen medewerkers tijdelijk binnen worden ingezet.

Wat kun je als werknemer zelf doen?

      • Mocht je het nog niet gedaan hebben, raadpleeg een arts! Het kan voor iedereen verschillen wat voor soort pollen klachten opleveren en welke medicatie werkt. Ook de effecten van hooikoortsmedicatie kan per persoon verschillen. Raadpleeg deze folder van het UMC Utrecht;
      • Neem je medicatie op tijd: voorkomen is beter dan genezen, wanneer je de medicatie op het juiste moment neemt heb je een stuk minder tot geen last van hooikoorts;
      • Bekijk elke dag de pollenradar via bijvoorbeeld hooikoortsradar.nl.

Onze rol als FNV
Als FNV blijven wij aandringen op veilige, gezonde en werkbare omstandigheden voor iedereen. We roepen werkgevers op om het gesprek over hooikoorts op de bouwplaats en andere seizoensgebonden gezondheidsproblemen serieus te nemen. Daarnaast staan we klaar om leden te adviseren en ondersteunen als ze klachten ervaren en geen gehoor vinden op hun werkplek.

Wil je meer informatie of heb je hier nog vragen over? Stuur een e-mail naar uta@fnv.nl


Vakantietoeslag

Alles over vakantietoeslag voor UTA-werknemers

In mei krijgen de meeste werknemers in Nederland hun vakantiegeld uitbetaald. Maar voor mensen die werkzaam zijn in de bouw, werkt dit in sommige gevallen net even anders. Bij hen wordt de vakantietoeslag (gedeeltelijk) uitbetaald bij het loon/salaris of wordt het (deels) gestort in het tijdspaarfonds.

Volgens artikel 4.13 van de cao Bouw & Infra hebben alle werknemers recht op een vakantietoeslag van 8 procent over het vast overeengekomen loon of het salaris.

Belasting

Vakantiegeld wordt gezien als belastbaar inkomen. Hoeveel belasting je over je vakantiegeld betaalt, hangt af van een paar factoren: in welke belastingschijf je inkomen valt en of er heffingskortingen van toepassing zijn. Onthoud dus dat je niet het bruto vakantiegeld op je rekening krijgt, maar een lager bedrag. Dat voorkomt teleurstellingen!

Vakantietoeslag als onderdeel van het Individueel Budget

De vakantietoeslag is onderdeel van het individueel budget. Er zijn drie bestedingsdoelen van het individueel budget: Duurzame Inzetbaarheid, Dagen en Vakantietoeslag. Je werkgever stort per betalingsperiode het individueel budget op de rekening van de werknemer bij het tijdspaarfonds (TSF). Dit is met name van belang voor bouwplaatsmedewerkers. Niet elke UTA-werknemer maakt namelijk gebruik van het tijdspaarfonds. UTA-personeel mag hier vrijwillig aan deelnemen.

Deelname aan het tijdspaarfonds

Als je als deelneemt aan het tijdspaarfonds stort jouw werkgever maandelijks een bedrag op jouw rekening bij het tijdspaarfonds. Dit doet de werkgever binnen 14 dagen na elke betalingsperiode.

Je kan het geld altijd opnemen van je rekening bij het tijdspaarfonds. Als bouwplaatsmedewerker doe je dit bij een vakbondsconsulent. UTA-werknemers doe je dit via www.bter-bouw.nl/tijdspaarfonds. Als je op 1 mei nog een tegoed TSF Vakantietoeslag en/ of TSF Dagen op je rekening hebt staan, wordt het in die maand uitbetaald door het tijdspaarfonds. Dit gebeurt automatisch. Als je dit niet wil, dan moet je dit vooraf laten weten. Bouwplaatspersoneel doet dit via een vakbondsconsulent en de UTA-werknemer via www.bter-bouw.nl/tijdspaarfonds.

Geen deelname aan het tijdspaarfonds

Als je als UTA-werknemer niet deelneemt aan het tijdspaarfonds, betaalt je werkgever het bedrag tegelijk met het salaris. Op je loonstrook staat de onderverdeling van Duurzame Inzetbaarheid, Dagen en Vakantietoeslag. Je werkgever mag er ook voor kiezen om het bedrag jaarlijks te betalen. Je ontvangt dan uiterlijk in juni je vakantietoeslag. Je vakantietoeslag is dan 8 procent van het in de voorgaande twaalf maanden ontvangen salaris. De jaarlijkse uitbetaling is niet toegestaan als je als werknemer schriftelijk hebt aangegeven dat je de toeslag per betalingsperiode wil ontvangen.

Wil je meer informatie of heb je hier nog vragen over? Stuur een e-mail naar uta@fnv.nl .


Hans Crombeen

Onderhandelingsresultaat Bouw&Infra: Hans Crombeen legt uit

Dit bericht wordt aangevuld!

Er wordt volop gestemd op het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao Bouw&Infra! Maar wat staat er eigenlijk precies in het onderhandelingsresultaat? En wat betekent dat voor jouw werk, inkomen en toekomst?

In deze reeks korte video's vertelt Hans Crombeen, hoofdonderhandelaar namens de FNV, over de belangrijkste punten zodat jij een weloverwogen stem kunt uitbrengen. Denk aan de looptijd van de cao, overuren, reisuren, en meer.

Hoe zit het met... de looptijd van de cao?

 

 

Hoe zit het met... loonsverhoging zonder terugwerkende kracht?

 

 

Hoe zit het met... loonsverhoging en de inflatie?

 

 

Hoe zit het met... reisuren voor UTA-werknemers?

 

Hoe zit het met... de UTA-overwerkregeling?

 

Hoe zit het met... de loongrens voor de UTA-overwerkregeling?

 

 

Hoe zit het met... reisuren voor bouwplaatswerknemers?

 

 

Hoe zit het met... het tijdspaarfonds (TSF)?

 

 

 

 

Het hele onderhandelingsresultaat vind je hier. De cao-commissie adviseert positief over dit resultaat. Iedereen mag stemmen, maar jouw stem telt alleen mee als je lid bent.

Nog geen lid? Dit is het moment om je aan te sluiten en te zorgen dat jou stem telt! Word nu lid door hier te klikken. Je stem is geldig zodra je de bevestiging van je lidmaatschap hebt ontvangen.

Klik op de button hieronder om je stem uit te brengen!

Stemmen kan tot 18 april, 17.00 uur!


Onderhandelingen hervat

Cao Bouw&Infra: onderhandelingen hervat – en jij kunt helpen!

In december werden de onderhandelingen voor een nieuwe cao Bouw & Infra opgeschort. De afgelopen weken lieten bouwplaats- en UTA-werknemers in het hele land van zich horen. Nu worden de cao-onderhandelingen hervat.

Op 27 februari liet de FNV aan werkgevers weten verder te willen onderhandelen. Dit betekent dat de cao-gesprekken binnenkort weer starten. Hoe dat afloopt, is onzeker. Eén ding is wél duidelijk: het wordt geen makkelijke strijd. Ondanks meerdere uitnodigingen van de FNV blijven werkgevers vaag over hun bereidheid om serieus in te gaan op de voorstellen.

Een sterke cao voor een sterke sector

Elke dag werk jij – samen met je collega’s in de bouw en infra – aan een mooier Nederland. Van timmerman tot werkvoorbereider, van uitvoerder tot administratief medewerker: jullie maken het verschil. En dat moet goed beloond en gewaardeerd worden!

Een sterke cao is nodig om de sector aantrekkelijk te houden, zowel voor ervaren vakmensen als voor nieuwe generaties. De inzet van de FNV is helder: een eerlijke beloning voor iedereen in de bouw en infra.

Plak stickers en laat je stem horen

Wil jij ook laten zien dat je achter een goede cao staat? Vraag dan hier gratis de FNV-stickers aan en plak ze op je kleding of op een andere zichtbare plek op je werklocatie. Maak werkgevers duidelijk dat waardering niet alleen in woorden moet zitten, maar ook in goede cao-afspraken.

Wat als werkgevers niet bewegen?

Als werkgevers ook tijdens de hervatte onderhandelingen geen eerlijke afspraken willen maken, is jullie inzet nóg harder nodig. Bereid je voor op een stevige strijd!

Samen staan we sterk

De kracht van de FNV aan de onderhandelingstafel wordt bepaald door het aantal leden. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Wil jij bijdragen aan een sterke cao? Nodig je collega’s uit om lid te worden. Als jouw collega lid wordt, ontvang jij €10,-. Ga naar fnv.nl/anderlidmaken.

Blijf op de hoogte van de onderhandelingen en doe mee aan de acties. Samen maken we het verschil!


niet betalen

Hans Crombeen: Waarom willen werkgevers de UTA-overuren niet betalen?

Tijdens de webinar van 22 januari werd Hans Crombeen gevraagd waarom werkgevers geen overwerk- en reisurenregeling voor UTA willen afspreken. Hij gaf hierop een uitgebreid antwoord.

Uit meerdere onderzoeken en de massaal ondertekende Elk Uur Telt-petitie blijkt dat het tijd wordt voor een goede overwerk- en reisurenregeling voor UTA. Wij willen voor UTA dezelfde regelingen zoals die gelden voor bouwplaatspersoneel.

e hebben rond de cao-onderhandelingen een artikel gemaakt waarom we de veelgestelde vragen over het traject beantwoorden. Sommige vragen die jullie aan ons stellen hebben wat meer uitleg nodig dan anderen. In dit bericht leggen we de kwestie rond de betaling van reis- en overuren van UTA'ers uit. 

Waarom willen werkgevers de reisuren en overuren van UTA-werknemers niet betalen?

Hans Crombeen: "Dat beginnen wij ons ook af te vragen. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan. Denk aan het UTA-onderzoek, maar ook het onderzoek dat in het eindbod staat dat vorig jaar door jullie is goedgekeurd. Dit onderzoek heeft afgelopen jaar plaatsgevonden. Het was een diepgaander onderzoek, waarbij interviews hebben plaatsgevonden met HR-functionarissen. Twaalf bouwbedrijven hebben hieraan meegewerkt. De vragen waren bijvoorbeeld: “heb je een overwerkregeling binnen je bedrijf?” en “zo nee, zit overwerk dan in het salaris verwerkt?”. Negen van de twaalf bedrijven zegt dat ze geen regeling hebben voor overwerk. En dezelfde negen bedrijven zeggen ook dat het overwerk niet in het salaris is verwerkt. Deze bedrijven zijn geselecteerd door Bouwend Nederland.

Maar de werkgevers aan de onderhandeltafel zeggen nu dat hun achterban (blijkbaar andere werkgevers van de twaalf geïnterviewde bouwbedrijven) zeggen dat ze overwerk al betalen via verschillende regelingen. Denk aan een trekhaak een bijzondere kleur lak op de leaseauto, het betalen van een groter stuk pensioenpremie. Dit is volgens werkgevers de vergoeding voor overwerk en stellen daarmee dat ze overwerk al betalen.

Onderzoek na onderzoek wordt afgesproken tijdens de cao-onderhandelingen. En uit elk onderzoek blijkt dat er geen overwerkregeling is voor UTA. Het is dan ook heel frustrerend om aan de onderhandeltafel te horen dat werkgevers geen overwerkregeling willen, omdat ze dit al zouden betalen.

Wij vermoeden dat er bedrijven zijn, die vinden dat zij een salaris betalen waaruit zou moeten blijken dat daar een overwerk- en reisurenvergoeding in zou moeten zitten. Dit hebben ze nooit zo gebracht aan werknemers. Grotere werkgevers zeggen dat het mogelijk niet goed vastgelegd is in de personeelsreglementen en arbeidsovereenkomsten en dat als er een regeling in de cao komt, dat ze dan het gevoel hebben dubbel te moeten betalen.

Werkgevers denken ze door meer loon te betalen dan de cao, het overwerk al vergoeden. Werknemers denken dat dit niet zo is."

Wat kan ik doen?

Teken de petitie Elk uur Telt en praat erover met je collega’s. We moeten werkgevers duidelijk maken dat het zo niet langer kan!

Heb je ook een vraag waar je antwoord op wilt? Stuur een mail naar uta@fnv.nl

 

 


Webinar terugkijken

Webinar terugkijken: cao-onderhandelingen opgeschort

Webinar terugkijken: cao-onderhandelingen opgeschort

Op 22 januari organiseerde FNV Bouwen en Wonen een webinar over de opschorting van de cao-onderhandelingen. Mozhda Joya en Hans Crombeen legden uit wat de opschorting van de cao-onderhandelingen betekent. Vervolgens werd er gesproken over acties. Wil je weten wat er precies besproken is? Vul het formulier in en ontvang de link om de webinar terug te kijken! 

Vul het formulier in en ontvang de link om de webinar terug te kijken!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid

Vul het formulier in en ontvang de link om de webinar terug te kijken!

FNV UTA gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om contact met u op te nemen en om updates en marketing aan te bieden. U kunt zich op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. ons privacybeleid


FAQ

FAQ: cao-onderhandelingen Bouw&Infra 2025

Momenteel zijn de cao-onderhandelingen voor de nieuwe cao Bouw & Infra opgeschort. We begrijpen dat dit vragen oproept. Daarom hebben we de veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Deze lijst wordt gedurende het gehele traject aangevuld. Voor de hele FAQ verwijzen we je naar de website van de FNV. Heb je ook een vraag? Stuur dan een mail naar uta@fnv.nl.

De cao-onderhandelingen zijn opgeschort. Wat betekent dat?

Dit betekent dat de gesprekken tussen werkgevers en vakbonden tijdelijk zijn gepauzeerd. We zijn voorlopig uitgepraat met werkgevers. De komende tijd gebruiken we om in gesprek te gaan met onze achterban. We gaan met jullie in gesprek over de status van de onderhandelingen en de vervolgstappen.

Waarom zijn de cao-onderhandelingen opgeschort?

Werkgevers willen niet met ons praten over onze voorstellen. In de tabel hieronder zie je onze voorstellen en hoe werkgevers hierop reageren.

Wanneer gaan jullie weer aan tafel met werkgevers?

De komende periode halen wij informatie op bij de achterban. Ook voeren we acties om de druk onder werkgevers te verhogen. Wanneer we weer aan tafel gaan is nog onbekend.

Hoe nu verder?

Wij zijn op pad gegaan met een pakket met cao-voorstellen waarover jullie (Bouwplaats- en UTA-werknemers) je eerder hebben uitgesproken. Wat er nu op tafel ligt, komt hierbij niet in de buurt. Dit is de tijd om een krachtig signaal af te geven aan werkgevers. Als je nu niet je stem te laat horen blijft het voorstel van de werkgevers wat het is. Spreek erover met je collega’s en ga met ons in gesprek.

Ook kan je meedoen aan de kerstkaarten-actie. Door jouw kaart te sturen, wens je niet alleen een fijne kerst, maar stuur je ook een duidelijke boodschap aan de werkgevers en de cao-onderhandelingstafel: wij verdienen betere afspraken in onze cao!

Houd verder onze kanalen in de gaten en kom in de WhatsApp-Community. Hier houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Waarom willen werkgevers de reisuren en overuren van UTA-werknemers niet betalen?

Veel werkgevers stellen dat de overuren en reisuren al in het loon zitten. Of zij bieden andere vormen van beloning, zoals een trekhaak onder de leaseauto of een extra bijdrage aan de pensioenpremie. Door meer te betalen dan het cao-loon, denken werkgevers dat zij overwerk al vergoeden. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat er geen overwerkregelingen zijn voor UTA. Werknemers zijn ook niet op de hoogte dat de overwerk- en reisuren al in het loon zouden zitten. Bekijk hier het uitgebreide antwoord op deze vraag.

Wat kan ik doen?

Wij zijn op pad gegaan met een pakket met cao-voorstellen waarover jullie (Bouwplaats- en UTA-werknemers) je eerder hebben uitgesproken. Wat er nu op tafel ligt, komt hierbij niet in de buurt. Dit is de tijd om een krachtig signaal af te geven aan werkgevers. Als je nu niet je stem te laat horen blijft het voorstel van de werkgevers wat het is. Spreek erover met je collega’s en ga met ons in gesprek.

Neem contact op met je bestuurder in de regio voor vragen of als je wil dat wij bij je langskomen op je werk. Weet je niet wie je bestuurder is? Mail dan naar bouw@fnv.nl.

Houd verder onze kanalen in de gaten en kom in de WhatsApp-Community. Hier houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Gaat de invoering van het nieuwe functie- en waarderingssysteem wel of niet door?

De afspraak is dat het nieuwe functie- en waarderingssysteem per 1 januari 2026 ingevoerd zal worden. Maar het systeem zorgt bij werkgevers voor veel onrust en stress. Wij zijn daarom welwillend geweest door met werkgevers mee te denken en het systeem niet in te voeren in ruil voor substantiële regelingen voor UTA. Die krijgen we niet. Vooralsnog gaat de invoering van het FUWA dus gewoon door. Mogelijk verandert dit wanneer de cao-onderhandelingen hervat worden.

Waarom is er in de bouw geen 80-90-100 regeling zoals in de Metaal?

In de bouw hebben wij een vierdaagse werkweek voor 55+.  Die is voordeliger dan de 80-90-100 regeling. Veel mensen komen niet aan een salarisverlaging van 10% bijvoorbeeld en je pensioenopbouw is ook 100%.

In deze flyer vind je hierover meer informatie.

Kunnen we niet beter afspreken dat er geen overwerk gemaakt mag worden?

In de cao stat al dat structureel overwerk vermeden moet worden. Ook staat er dat werknemers niet verplicht kunnen worden tot het uitvoeren van overwerk. Toch gebeurt het. Wij willen een goede overwerkregeling, want zolang overwerk gratis is zal een werkgever niet nagaan hoeveel er wordt overgewerkt. Werkgevers zeggen ook dat zij geen opdracht geven tot het overwerk en dat het personeel hier zelf tot besluit. Maar het heeft met veel factoren te maken waar de werknemer helemaal niks aan kan doen: er is te veel werk aangenomen, er zijn te weinig collega’s, er zijn arbeidsmigranten die langere dagen willen maken, er is een betoncentrale die op bepaalde momenten het beton komt leveren.

Zolang de overuren en reisuren gratis zijn, heeft de werkgever geen drijfveren om jou dichterbij huis te plaatsen, want je krijgt toch een goede auto. Ten tweede gaat de werkgever ook niet opletten of het personeel overloopt.

Wat gebeurt er met de kaartenactie? / Wat is het resultaat van de kerstkaartenactie?

In het kader van de feestdagen zijn wij een kerstkaartenactie gestart. Door jouw kaart te sturen, wens je niet alleen een fijne kerst, maar stuur je ook een duidelijke boodschap aan de werkgevers en de cao-onderhandelingstafel: wij verdienen betere afspraken in onze cao! De kaarten kunnen niet meer verstuurd worden.

We gaan de kaarten overhandigen aan werkgevers. Er zijn genoeg kaarten om er een overhandigingsactie van te maken, maar hoe en wanneer we dat gaan doen houden we nog even geheim.

Wat zijn de UTA-voorstellen?

Wij willen dat UTA-werknemers hetzelfde beloond worden als bouwplaatsmedewerkers. Denk hierbij aan een regeling voor overuren en reisuren. Ook is er een verschil in de hoogte van pensioenpremie. Bouwplaatsmedewerkers dragen minder premie af dan UTA-werknemers.  Wij willen ook dat de reiskosten gelijkgetrokken moeten worden. We vragen eigenlijk dat mensen die in dezelfde omstandigheden werken, dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben.

Wat zijn stiptheidsacties? En wat zijn werkonderbrekingen?

Bij stiptheidsacties ga je gewoon zoals normaal aan het werk. Als je je uren hebt gemaakt die je volgens je contract zou moeten werken, ga je naar huis. Je werkt dus niet langer dan wat je zou moeten doen.

Werkonderbrekingen zijn kleine stakingen. Denk bijvoorbeeld aan de verlengde schaft. Je neemt dan in plaats van een halfuur een uur pauze. We bespreken dan met elkaar de stand van zaken van de onderhandelingen.

Na deze acties zullen we pas overgaan tot stakingen. Staken is echt het laatste middel om druk op werkgevers te zetten.

Hoe word ik lid?

Lid worden doe je door HIER te klikken. Voor de eerste maanden betaal je maar 25 euro. Je kunt dan direct gebruik maken van de voordelen van het FNV-lidmaatschap.

Wist je dat er in de cao Bouw & Infra zelfs is afgesproken dat je werkgever een deel van de door jou betaalde vakbondscontributie vergoed?

Zijn er nog andere voordelen om lid te worden?

Jazeker. Naast dat je stem meetelt, en je recht hebt op een stakingsuitkering (mocht het zo ver komen), zijn er zeker nog andere voordelen van een lidmaatschap van de FNV.

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Persoonlijk advies over jouw werk en inkomen
  • Juridische hulp bij werk en inkomen
  • Hulp bij beroepsziekten en letselschade
  • Weten wat er speelt in je sector
  • Loopbaanadvies
  • Gratis Belastingservice
  • Kortingen met ledenvoordeel FNV

Privacy Preference Center

Deze website maakt gebruik van cookies om u de beste ervaring te geven. Geef goedkeuring door op de 'Accepteer' knop te klikken.