FAQ: cao-onderhandelingen Bouw&Infra 2025
Momenteel zijn de cao-onderhandelingen voor de nieuwe cao Bouw & Infra opgeschort. We begrijpen dat dit vragen oproept. Daarom hebben we de veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Deze lijst wordt gedurende het gehele traject aangevuld. Voor de hele FAQ verwijzen we je naar de website van de FNV. Heb je ook een vraag? Stuur dan een mail naar uta@fnv.nl.
De cao-onderhandelingen zijn opgeschort. Wat betekent dat?
Dit betekent dat de gesprekken tussen werkgevers en vakbonden tijdelijk zijn gepauzeerd. We zijn voorlopig uitgepraat met werkgevers. De komende tijd gebruiken we om in gesprek te gaan met onze achterban. We gaan met jullie in gesprek over de status van de onderhandelingen en de vervolgstappen.
Waarom zijn de cao-onderhandelingen opgeschort?
Werkgevers willen niet met ons praten over onze voorstellen. In de tabel hieronder zie je onze voorstellen en hoe werkgevers hierop reageren.
Wanneer gaan jullie weer aan tafel met werkgevers?
De komende periode halen wij informatie op bij de achterban. Ook voeren we acties om de druk onder werkgevers te verhogen. Wanneer we weer aan tafel gaan is nog onbekend.
Hoe nu verder?
Wij zijn op pad gegaan met een pakket met cao-voorstellen waarover jullie (Bouwplaats- en UTA-werknemers) je eerder hebben uitgesproken. Wat er nu op tafel ligt, komt hierbij niet in de buurt. Dit is de tijd om een krachtig signaal af te geven aan werkgevers. Als je nu niet je stem te laat horen blijft het voorstel van de werkgevers wat het is. Spreek erover met je collega’s en ga met ons in gesprek.
Ook kan je meedoen aan de kerstkaarten-actie. Door jouw kaart te sturen, wens je niet alleen een fijne kerst, maar stuur je ook een duidelijke boodschap aan de werkgevers en de cao-onderhandelingstafel: wij verdienen betere afspraken in onze cao!
Houd verder onze kanalen in de gaten en kom in de WhatsApp-Community. Hier houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Waarom willen werkgevers de reisuren en overuren van UTA-werknemers niet betalen?
Veel werkgevers stellen dat de overuren en reisuren al in het loon zitten. Of zij bieden andere vormen van beloning, zoals een trekhaak onder de leaseauto of een extra bijdrage aan de pensioenpremie. Door meer te betalen dan het cao-loon, denken werkgevers dat zij overwerk al vergoeden. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat er geen overwerkregelingen zijn voor UTA. Werknemers zijn ook niet op de hoogte dat de overwerk- en reisuren al in het loon zouden zitten. Bekijk hier het uitgebreide antwoord op deze vraag.
Wat kan ik doen?
Wij zijn op pad gegaan met een pakket met cao-voorstellen waarover jullie (Bouwplaats- en UTA-werknemers) je eerder hebben uitgesproken. Wat er nu op tafel ligt, komt hierbij niet in de buurt. Dit is de tijd om een krachtig signaal af te geven aan werkgevers. Als je nu niet je stem te laat horen blijft het voorstel van de werkgevers wat het is. Spreek erover met je collega’s en ga met ons in gesprek.
Neem contact op met je bestuurder in de regio voor vragen of als je wil dat wij bij je langskomen op je werk. Weet je niet wie je bestuurder is? Mail dan naar bouw@fnv.nl.
Houd verder onze kanalen in de gaten en kom in de WhatsApp-Community. Hier houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Gaat de invoering van het nieuwe functie- en waarderingssysteem wel of niet door?
De afspraak is dat het nieuwe functie- en waarderingssysteem per 1 januari 2026 ingevoerd zal worden. Maar het systeem zorgt bij werkgevers voor veel onrust en stress. Wij zijn daarom welwillend geweest door met werkgevers mee te denken en het systeem niet in te voeren in ruil voor substantiële regelingen voor UTA. Die krijgen we niet. Vooralsnog gaat de invoering van het FUWA dus gewoon door. Mogelijk verandert dit wanneer de cao-onderhandelingen hervat worden.
Waarom is er in de bouw geen 80-90-100 regeling zoals in de Metaal?
In de bouw hebben wij een vierdaagse werkweek voor 55+. Die is voordeliger dan de 80-90-100 regeling. Veel mensen komen niet aan een salarisverlaging van 10% bijvoorbeeld en je pensioenopbouw is ook 100%.
In deze flyer vind je hierover meer informatie.
Kunnen we niet beter afspreken dat er geen overwerk gemaakt mag worden?
In de cao stat al dat structureel overwerk vermeden moet worden. Ook staat er dat werknemers niet verplicht kunnen worden tot het uitvoeren van overwerk. Toch gebeurt het. Wij willen een goede overwerkregeling, want zolang overwerk gratis is zal een werkgever niet nagaan hoeveel er wordt overgewerkt. Werkgevers zeggen ook dat zij geen opdracht geven tot het overwerk en dat het personeel hier zelf tot besluit. Maar het heeft met veel factoren te maken waar de werknemer helemaal niks aan kan doen: er is te veel werk aangenomen, er zijn te weinig collega’s, er zijn arbeidsmigranten die langere dagen willen maken, er is een betoncentrale die op bepaalde momenten het beton komt leveren.
Zolang de overuren en reisuren gratis zijn, heeft de werkgever geen drijfveren om jou dichterbij huis te plaatsen, want je krijgt toch een goede auto. Ten tweede gaat de werkgever ook niet opletten of het personeel overloopt.
Wat gebeurt er met de kaartenactie? / Wat is het resultaat van de kerstkaartenactie?
In het kader van de feestdagen zijn wij een kerstkaartenactie gestart. Door jouw kaart te sturen, wens je niet alleen een fijne kerst, maar stuur je ook een duidelijke boodschap aan de werkgevers en de cao-onderhandelingstafel: wij verdienen betere afspraken in onze cao! De kaarten kunnen niet meer verstuurd worden.
We gaan de kaarten overhandigen aan werkgevers. Er zijn genoeg kaarten om er een overhandigingsactie van te maken, maar hoe en wanneer we dat gaan doen houden we nog even geheim.
Wat zijn de UTA-voorstellen?
Wij willen dat UTA-werknemers hetzelfde beloond worden als bouwplaatsmedewerkers. Denk hierbij aan een regeling voor overuren en reisuren. Ook is er een verschil in de hoogte van pensioenpremie. Bouwplaatsmedewerkers dragen minder premie af dan UTA-werknemers. Wij willen ook dat de reiskosten gelijkgetrokken moeten worden. We vragen eigenlijk dat mensen die in dezelfde omstandigheden werken, dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben.
Wat zijn stiptheidsacties? En wat zijn werkonderbrekingen?
Bij stiptheidsacties ga je gewoon zoals normaal aan het werk. Als je je uren hebt gemaakt die je volgens je contract zou moeten werken, ga je naar huis. Je werkt dus niet langer dan wat je zou moeten doen.
Werkonderbrekingen zijn kleine stakingen. Denk bijvoorbeeld aan de verlengde schaft. Je neemt dan in plaats van een halfuur een uur pauze. We bespreken dan met elkaar de stand van zaken van de onderhandelingen.
Na deze acties zullen we pas overgaan tot stakingen. Staken is echt het laatste middel om druk op werkgevers te zetten.
Hoe word ik lid?
Lid worden doe je door HIER te klikken. Voor de eerste maanden betaal je maar 25 euro. Je kunt dan direct gebruik maken van de voordelen van het FNV-lidmaatschap.
Wist je dat er in de cao Bouw & Infra zelfs is afgesproken dat je werkgever een deel van de door jou betaalde vakbondscontributie vergoed?
Zijn er nog andere voordelen om lid te worden?
Jazeker. Naast dat je stem meetelt, en je recht hebt op een stakingsuitkering (mocht het zo ver komen), zijn er zeker nog andere voordelen van een lidmaatschap van de FNV.
- Invloed op je arbeidsvoorwaarden
- Persoonlijk advies over jouw werk en inkomen
- Juridische hulp bij werk en inkomen
- Hulp bij beroepsziekten en letselschade
- Weten wat er speelt in je sector
- Loopbaanadvies
- Gratis Belastingservice
- Kortingen met ledenvoordeel FNV